Les fosses del franquisme

DEL DIMECRES 5/7 AL DIMARTS 30/4
MUSEU DE PREHISTÒRIA & L’ETNO. Corona, 36

Ronda pels escenaris valencians una obra anomenada L’enterrador que està basada en la història de Leoncio Badía, un republicà que va ser enviat pels franquistes al cementeri municipal de Paterna a enterrar “al seus”. Perdedor d’aquella batalla fratricida que sigué la guerra civil espanyola, es cobrà una xicoteta victòria col·locant els afusellats en una posició digna i retallant-los botons i trossos que els identificaven per a després poder dir-li als familiars on estaven soterrats. És una de les històries que ens deixen les vergonyoses fosses del franquisme sobre les quals la Diputació de València ha preparat un programa de conferències, taules rodones, actuacions musicals, arts escèniques i cinema amb el qual es pretén impulsar la memòria històrica. Dos dels museus de la institució provincial, el Museu de Prehistòria i L’Etno, jugaran la seua part amb dues exposicions. Arqueologia de la memòria recupera objectes exhumats en les fosses (espardenyes, pipes, camises…), d’altres conservats pels familiars dels represaliats, que ens parlen de les històries vitals de les persones afusellades i dels mecanismes de repressió de la dictadura. 2238. Paterna, lloc de perpetració i memòria ens porta per les cases del represaliats, per les fosses comunes i pel cementeri de Paterna —on hi ha 150 fosses documentades, d’ací el nom “paredón d’Espanya”— i ens ofereix testimonis dels familiars que ajuden a entendre els mecanismes d’elaboració, transmissió i custòdia de les memòries de la repressió franquista. AU

También te puede interesar…

Anselm Kiefer

HASTA EL DOMINGO 25/10
Podremos ver algunas obras que no habían salido nunca del estudio del archiconocido artista alemán Anselm Kiefer.

Apoteosis Now

HASTA EL LUNES 12/10
Imágenes de Cristina Middel rescatadas de los descartes de diferentes proyectos ejecutados durante los últimos veinte años.

Radix

HASTA EL DOMINGO 6/9
Una instalación viva de Tania Candiani en continua transformación que nos permite asomarnos bajo tierra y mirar en la oscuridad.

Museu Camilo Sesto

DES DEL DIJOUS 11/6
L’antic asil d’Alcoi ha sigut rehabilitat per acollir este Museu Camilo Sesto, l’artista alcoià més recognoscible del pop en espanyol.

Arqueologia canària a Egipte

FINS AL DIUMENGE 25/10
Un arxiu fotogràfic meticulós que documenta l’excavació d’una tomba tebana trobada davant de la ciutat de Luxor.

¿TODAVÍA NO TE HAS SUSCRITO A NUESTRA NEWSLETTER?

Suscríbete y recibirás propuestas culturales de las que disfrutar en Valencia.