Anni y Josef Albers. El art i la vida

FINS EL DIUMENGE 19/6
IVAM. Guillem de Castro, 118

Aquesta és una de les grans exposicions que recalaran a València aquest any, sense cap dubte. La d’Anni i Josef Albers a l’IVAM és la doble retrospectiva de dos creadors imprescindibles del segle XX que s’influïren mútuament i se deixaren empapar per l’entorn, per la vida, a l’hora de dissenyar les seues pintures, fotografies, teixits, dibuixos, gravats, mobiliari i peces de vidre. A l’Alemània empobrida dels anys vint, Josef rescatà materials de les escombraries de Weimar per crear meravelloses obres amb fragments de vidre que en un principi no foren molt ben rebudes en la Bauhaus on per aquell temps cursava els seus estudis. En la famosa escola va conéixer a Annelise Fleischmann, una altra alumna que s’havia enrolat sense massa entusiasme en el taller tèxtil per acabar traent aquesta disciplina del calaix d’arts aplicades i estendre-la al vent com a Art major. També va beure del seu entorn més proper, i d’altres tradicions llunyanes i antigues com la precolombina. Des de la profunda admiració, tema controvertit el de l’apropiacionisme cultural. En qualsevol cas, els dos alumnes acabarien casant-se i pujant al graó de professors dins de l’escola, on ensenyarien que l’art no és un objecte, sinó una experiència.

La mostra Anni i Josef Albers. L’art i la vida recorre totes les etapes vitals i professionals d’este matrimoni que plantà els fonaments de l’art modern al seu pas per les dues seus de la Bauhaus (Weimar i Dessau) i la Black Mountain College prop de les muntanyes Blue Ridge de Carolina del Nord on la natura ho envoltava tot. Josef dissenyà mobles senzills, funcionals i harmoniosos amb bons materials, participà en la creació d’un caràcter tipogràfic específic de la Bauhaus (Universal), s’interessà per la fotografia, el collage i els fotomuntatges, i jugà amb el quadrat i la percepció dels colors en relació amb el seu context. Anni se llançà a la creació de joies fascinada per les joies de les civilitzacions precolombines, experimentà amb els nucs (també Josef), caigué rendida davant el gravat, i va beure de telars peruans que serviren per transmetre coneixement entre una comunitat illetrada. El 1961 va crear sis panells teixits a mà en colors simples per a una congregació israelita de Rhode Island que s’exposen per primera vegada, a l’IVAM, en el seu recorregut cronològic i creuat per la vida i l’obra d’aquests dos gegants de l’art modern. S.M.

También te puede interesar…

Retratos para soñar

HASTA EL DOMINGO 20/10
Julia Margaret Cameron y Francesca Woodman, dos pioneras de la fotografía que huyeron de la perfección técnica.

XIX. El siglo del retrato

HASTA EL DOMINGO 20/10
Una exposición de Caixaforum y El Prado que nos enseña cómo se retrataba en España en el preámbulo de la Modernidad.

El paisatge dels somnis

FINS EL DIUMENGE 13/10
La importància dels paisatges d’Antonio Muñoz Degraín dins de la modernitat pictòrica espanyola.

¿TODAVÍA NO TE HAS SUSCRITO A NUESTRA NEWSLETTER?

Suscríbete y recibirás propuestas culturales de las que disfrutar en Valencia.