Final de partida. Jordi Teixidor

FINS EL DIUMENGE 5/6
IVAM. Guillem de Castro, 118

Jordi Teixidor és un enamorat de l’obra d’Henri Matisse, aquella fera fauvista que va posar l’expressivitat del color al centre de la creació desplaçant d’un colp de maluc el dibuix. El francès buscava una abstracció de la forma centrada en el color, però s’inspirava encara en models exteriors. Han passat unes quantes dècades entre l’època de Matisse i la de Teixidor, qui, depurant, depurant —també quan l’abstracció no es veia amb bons ulls—, ha acabat sent paradigma de l’abstracció espanyola contemporània, fet que el va fer mereixedor del Premi Nacional d’Arts Plàstiques el 2014. L’obra de grans dimensions que dona nom a la mostra, Fi de partie. La Rivière, està inspirada en una peça de Matisse anomenada Baigneurs au bord de la rivièrepintada amb una paleta de colors restringida i formes simples que destapen el seu interès pel cubisme. La relectura de Teixidor està feta de línies o bandes verticals dels mateixos colors que l’obra original i l’acompanyen pintures negres flanquejades per obres de Barnett Newman i Ad Reinhardt, dos dels referents intel·lectuals del valencià que l’han dut a buscar la sobrietat de les formes, el silenci i la força espiritual de la pintura, bandera d’un altre dels seus grans referents, Mark Rothko. La mostra de l’IVAM recull, des de les obres més emblemàtiques de Teixidor dels anys setanta, fins a la producció més recent i inèdita: pintures d’un groc estrident que invoca el quadrat reticular de Mondrian, obres de xicotet format que repliquen la geometria exquisida i l’austeritat de natures mortes com les del barroc Juan van der Hamen, dibuix d’arrel expressionista realitzat durant el seu període novaiorqués i pintures negres que exploren conceptualment el despullament i el buit. Que no vos pose nerviosos/es l’absència d’elements figuratius recognoscibles, no hi ha res a entendre (tot i que es gaudeix més de Fi de partie. La Riviere si coneixes l’obra de Matisse en la que s’inspira), només cal gaudir d’un dels llenguatges artístics més trencadors de l’art a nivell mundial de la mà del valencià Jordi Teixidor. S.M.

También te puede interesar…

Retratos para soñar

HASTA EL DOMINGO 20/10
Julia Margaret Cameron y Francesca Woodman, dos pioneras de la fotografía que huyeron de la perfección técnica.

XIX. El siglo del retrato

HASTA EL DOMINGO 20/10
Una exposición de Caixaforum y El Prado que nos enseña cómo se retrataba en España en el preámbulo de la Modernidad.

El paisatge dels somnis

FINS EL DIUMENGE 13/10
La importància dels paisatges d’Antonio Muñoz Degraín dins de la modernitat pictòrica espanyola.

¿TODAVÍA NO TE HAS SUSCRITO A NUESTRA NEWSLETTER?

Suscríbete y recibirás propuestas culturales de las que disfrutar en Valencia.