Habitació. L’arxiu F.X., les txekes psicotècniques de Laurencic i la funció de l’art

LA NAU. Universitat, 2

La Nau obri temporada qüestionant les bondats de l’art. L’exposició Habitació recull una sèrie de treballs realitzats per l’Arxiu F.X., un projecte de l’artista Pedro G. Romero que relaciona l’estètica moderna amb l’iconoclastia, la profanació i la blasfèmia. Les grans protagonistes són tres txekes reconstruïdes a escala natural que va dissenyar Alfonso Laurencic en el convent de Santa Úrsula de València i en dos esglésies de Barcelona entre 1937 i 1939. I què eren les txeques? Doncs centres de detenció il·legal que els dos bàndols de la guerra civil espanyola utilitzaren per torturar. La particularitat d’aquestes txekes (amb “k”) dissenyades per Laurencic per als republicans és que tenien les parets pintades amb elements de l’art modern, especialment dels anys Bauhaus de Wassily Kandinski, per aplicar tortures psicotècniques sobre els empresonats dins les seues xicotetes habitacions. Suposadament, les línies, cercles, damers i espirals provoquen al·lucinacions quan es miren molt de temps, i junt amb altres elements com rajoles de cant en terra perquè el presoner no puguera caminar, banquetes inclinades que impedien asseure’s a descansar i rellotges que canvien d’hora conformaven un sofisticat (però poc efectiu) mecanisme de tortura. La fi de l’art, efectivament, pot ser molt perversa. S.M.

También te puede interesar…

El aura de una saga moderna

HASTA EL DOMINGO 7/2/27
El IVAM muestra la obra del hijo de Pinazo, José, y de su nieta, Marisa, muchas de cuyas pinturas nunca habían sido expuestas al público.

Entre el far i l’abisme

FINS AL DIUMENGE 28/6
Territori, tradició, sostenibilitat, natura, horitzó i mar es donen la mà en aquesta exposició on coexisteixen la llum i l’abisme.

VerdeVerdad

HASTA EL DOMINGO 28/6
Una exposición de MAKMA que recoge la obra de Calo Carratalá, Francisco Caparrós, Mónica Jover Calvo, Olga Diego y Sebastián Nicolau.

¿TODAVÍA NO TE HAS SUSCRITO A NUESTRA NEWSLETTER?

Suscríbete y recibirás propuestas culturales de las que disfrutar en Valencia.