CENTRE DEL CARME. Museu, 2
La convocatòria Trajectòries del Centre del Carme es va idear per donar visibilitat i rellevància a l’obra d’artistes valencians o residents a la Comunitat Valenciana. L’estiu passat vam veure l’interessantíssim treball de Teresa Cebrián i ara és el torn per a Xisco Mensua (resident a Rocafort), que rebutja el terme “retrospectiva” i es decanta per “lectura”. 15.600 dies presenta treballs sobris però amb sentit del humor fets des de l’adolescència de l’artista fins a fa dos dies, començant per una gran vitrina que conté allò més intimista, les llibretes i blocs de notes que Mensua a omplit de dibuixos durant quasi quaranta anys i que ja apunten alguns dels seus temes recurrents: la infància, el temps, la memòria o el desig. En la sala del costat, un políptic de cartells de colors disposats com una mostra de Pantones conté algunes de les seues referències culturals, com el Museo del Prado, la pel·lícula Dogville, la sèrie The Wire… Ací apareixen altres trets característics de l’artista, la fragmentació, la còpia i la serialització. La mostra està farcida de cites on la paraula impresa esdevé text cal·ligrafiat que és, en si, una obra d’art, i la fotografia es transforma en pintura. Imatges de premsa de gran càrrega social i política dibuixades, retrats originals de Janis Joplin, Camarón, Lou Reed, Panero o Patricia Highsmith fets per al llibre Historias de arte y poesía, un homenatge a Antonio Machado i Walter Benjamin mitjançant les localitats on estan soterrats (Collioure i Portbou)… Tensió entre la imatge i la paraula en dibuixos, pintures, fotografies i vídeos que ens donen una visió de conjunt de la inabastable obra de Mensua. S.M.