Arriba a La Filmoteca la secció Memòria i utopia de la Seminci, que, des de l’any passat, el festival val·lisoletà dedica a reivindicar títols ocults per la història. En alguns casos, a causa de la censura política; en d’altres, per raons econòmiques, discriminació de gènere, o bé per la seua pròpia naturalesa desencaixada, fora del cànon imperant en la seua època. Dins del cicle es projectaran per primera vegada a València les còpies restaurades o digitalitzades recentment de huit llargmetratges realitzats a Mèxic, els Estats Units, Portugal, Txecoslovàquia, Suècia i l’Iran entre 1949 i 2002.
Entre les pel·lícules que podrien formar part d’una història del cine alternativa que no van encaixar en els corrents dominants, marcades per una situació política o per l’estandaritzant indústria cinematogràfica, podran veure’s dos propostes, separades temporal i geogràficament però unides per una reflexió sobre la feminitat que no va encaixar en el seu temps, a finals dels anys 40, per presentar actituds identificades amb els homes, com portar la iniciativa sexual: La negra Angustias, de Matilde Landeta, directora pionera en la cinematografia mexicana, i La mujer sin rostro, de Gustaf Molander, amb guió d’Ingmar Bergman.
Tampoc van trobar acoblament en l’ortodòxia del cine independent dels 90 les propostes de cineastes afroamericans estatunidencs Naked Acts, de Bridgett M. Davis, i The Annihilation of Fish, de Charles Burnett. La primera va ser maltractada per mesclar factors racials i de gènere; i la segona va ser oblidada per les distribuïdores després d’una demolidora crítica en la revista Variety. Igual que elles es van desentendre en forma i tema, Aparato volador a baja altitud, de Solveig Nordlund, no va complir les regles no escrites del gènere, fantàstic en este cas, en adaptar a l’autor J.G. Ballard.
Altres títols seleccionats en “Memòria i utopia” demostren una dissonància dins de les cinematografies nacionals de les quals procedixen. És el cas d’Un domingo desperdiciado, debut de la realitzadora Drahomira Vihanová, prohibit en el seu moment a Txecoslovàquia per reflectir la situació del país després de la Primavera de Praga, i de The Sealed Soil, òpera prima de la iraniana Marva Nabili, el primer llargmetratge complet dirigit per una dona iraniana que es conserva.
En definitiva, pel·lícules totes elles que van desaparéixer de la memòria, però que reapareixen ara gràcies a les restauracions dutes a terme per col·legues d’altres filmoteques i arxius fílmics: l’Institut de Cinema Suec (La mujer sin rostro), la Cineteca Nacional de Mèxic (La negra Angustias), l’Arxiu Nacional de Cine txec (Un domingo desperdiciado), l’Arxiu de Cine i Televisió de l’UCLA (The Sealed Soil, The Annihilation of Fish) i la Cinemateca Portuguesa (Aparato volador a baja altitud). Una bona ocasió per a recordar, una vegada més, la imprescindible labor de les filmoteques en la conservació i difusió de la història del cine. També a l’hora de reescriure-la.
07.01.25 DIMARTS / 20.00 h
15.01.25 DIMECRES / 18.00 h
Aparato volador a baja altitud
Aparelho voador a baixa altitude
SOLVEIG NORDLUND. Portugal, Suècia. 2002. VOS CASTELLÀ*. Color. 80′. DCP.
Int. Margarida Marinho, Miguel Guilherme, Rui Morrisson, Rita Só, Isabel de Castro, Canto e Castro, Ismael Lourenço.
La directora sueca Solveig Nordlund ens situa en un futur distòpic on la raça humana es troba en vies d’extinció. Les dones ja no es volen quedar embarassades per temor a gestar mutants, que són eliminats a l’instant per les autoritats. Embarassada per sexta vegada, Judite decidix escapar en companyia del seu home, buscant refugi en un ruïnós hotel prop de la mar. La vida, la mort, el totalitarisme i la busca d’esperança són els temes centrals d’una obra única en el context del cine portugués, basada en un conte de James G. Ballard.