En la llista de millors films del passat any seleccionats per la crítica nacional i internacional destaca la presència de diversos títols dirigits per cineastes veterans. Alguns d’ells desprenen un aire de testament fílmic. Si al juliol recuperem Cerrar los ojos, de Víctor Erice, i El sol del futuro, de Nanni Moretti, al setembre podran veure’s la bella El chico y la garza –comiat definitiu de Miyazaki, geni absolut de l’anime– i les últimes pel·lícules dirigides per dos popes de Hollywood, Spielberg i Scorsese. En Los Fabelman, el primer mira arrere per a brindar un relat autobiogràfic que es convertix en una carta d’amor al cinema i a la família. Scorsese, per part seua, mira també al passat, però per a mostrar el corcó dels fonaments de la gran nació americana. Los asesinos de la luna se situa entre les seues millors obres, que no és poc, i recorda a títols monumentals com La puerta del cielo o El Padrino. No podia faltar en la selecció Fallen Leaves, probablement la millor pel·lícula de 2023, l’última variació de l’univers Kaurismäki. El finlandés no s’acomiada (esperem), només torna a contar-nos una història mínima protagonitzada pels perdedors del sistema. Una història d’amor i de dignitat en la qual depura la seua posada en escena més encara si cap, un poema filmat que ens retorna a la gran incògnita de la seua obra: com fa Aki per a dir-nos tant amb tan poc, emocionar-nos com ningú amb un estil tan antinaturalista i distanciat?
13.09.24 DIVENDRES / 20.00 h
14.09.24 DISSABTE / 18.00 h
El chico y la garza
Kimitachi wa do ikiruka
HAYAO MIYAZAKI. El Japó. 2023. VOS CASTELLÀ. Color. 124′. DCP.
Un xiquet de dotze anys lluita per assentar-se en una nova ciutat després de la mort de la seua mare. Quan un agró l’informa que la seua mare continua viva, entra en una torre abandonada per a buscar-la i acaba en un món compartit pels vius i els morts. Allí, la mort arriba a la seua fi i la vida troba un nou començament. Una fantasia semiautobiográfica de Hayao Miyazaki que gira al voltant de la vida, la mort, l’amistat i la creació. Oscar a millor llargmetratge d’animació.