El MuVIM, Museu Valencià de la Il·lustració i de la Modernitat, oferirà este diumenge un concert extraordinari que rendirà tribut a Matilde Salvador baix la direcció de Marian Rosa Montagut, fundadora de l‘ensemble Harmonia del Parnàs. Amb ‘A contracorrent‘, nova proposta musical, el museu de la Diputació de València trenca ambl’estructura clàssica del format de concert per a oferir un tast no solament de la música, sinótambé de la figura de la compositora valenciana.
L’experiència, vinculada a l’exposició temporal Matilde Salvador. Extraordinària i a contracorrent que s’exposa actualment en el museu, serà conduïda pel pianista i exdirector del‘Institut Valencià de Musicologia, José Doménech Part. Al concert, que començarà a les 12.00 hores, assistiran la mateixa filla de la compositora, Matilde Ascecio Salvador, i el seu net, Gabriel Evangelista. Les entrades són gratuïtes, limitades a l’aforament de la sala. Es repartirana partir de les 11.00 hores en el Punt d’Informació situat en el vestíbul del museu.
El programa inclourà obres per a piano de Matilde Salvador com la Sonatina en La Major, danses d‘El Segoviano esquivo o la Marxa del rei barbut, així com l’Albada i dansa de qui forael seu mestre —i posteriorment company sentimental—, el compositor valencià Vicent Asencio. A més, també podrem disfrutar del seu repertori més cultivat, com són les seues belles i variades peces per a veu i piano, amb una selecció que inclou La Cucafera, El moro Mussa, El hogar, Tres morillas o Una enredadera, entre altres. Doménech Part serà l’encarregat de conduir estes peces musicades i de contextualitzar les obres, interactuant i dialogant amb elsmúsics.
Matilde Salvador (Castelló de la Plana, 1918 – València, 2007) va ser una gran defensora de la dona en l’art -a més de compondre també pintava– aconseguint l’impensable en aquella època; va ser la primera dona de la qual es va interpretar una òpera en el Gran Teatre del Liceu (Barcelona), en 1974: la seua obra Vinatea. Ella mateixa va apostar per l’obra d’altres creadores utilitzant textos de poemes d’altres dones per a musicalitzar-los, com va fer per exemple en el seu cicle Voces de otra orilla, poemes que també podrem conéixer en este concert especial de la veu d’algunes companyes de l’associació Clàssiques i Modernes. Va nàixer i va créixer en una família estretament relacionada amb la música. Fruit d’estafamiliaritat amb melodies i instruments musicals, es va convertir en una de les més importants—si no la més important— compositora valenciana del segle XX, trencant motles i barreres per la seua condició de dona, en un context social i històric gens favorable per a artistes com ella. En 2001, la Universitat de València li va concedir la seua Medalla.








