40 Sagunt a Escena

DEL DIJOUS 3 AL DIUMENGE 27/8
SAGUNT (Camp de Morvedre)

Quan un festival deixa de costat els números romans per a assenyalar les edicions que porta a les esquenes significa que en duu un cabàs. Quaranta anys fa que celebrem a València un festival centrat en desplegar teatre clàssic dins d’una gran estructura construïda per aquestefecte l’any 50 d.C. Aleshores no es representava teatre “clàssic”, allò era, senzillament, teatre. Al teatre romà de l’antiga Saguntum l’Institut Valencià de Cultura (IVC) serveix tots els estius la programació de Sagunt a Escena, que beu del Festival Internacional de Teatro Clásico de Mérida, el gran referent, del qual venen directament grans noms de l’escena nacional per a mesclar-se amb el talent de la terra. El de Jaume Policarpo per exemple, autor de l’Edip Rei [3] de Bambalina Teatre Practicable que encetarà el festival investigant les possibilitats expressives de les titelles en el context tràgic ideat per Sófocles. O el de Sandra Monfort, qui farà sonar el seu folk electrònic abans que la música d’arrel flamenca de María José Llergo puge a l’escenari [16]. O el de Pepa Cases, El Diluvi, Eva Zapico, Cristina Gómez… De grans figures nacionals tenim, entre d’altres, la d’Andrés Lima, qui dirigeix La comedia de los errores [12] de Shakespeare amb Pepón Nieto. Tot comença amb una sentència de mort però acaba en festa, per error, en esta peça que porta l’embolic a la seua màxima expressió. Magüi Mira dirigeix a Belén Rueda en Salomé [26], aquella princesa que reclamà el cap de Joan Baptista en una safata de plata, i Pepe Viyuela protagonitza Las nubes [19], una versió gamberra de la comèdia d’Aristòfanes sobre les complicitats i inesgotables relacions entre pares i fills. L’última proposta que arriba de Mérida és Pandataria [5], peça de dansa de Chevi Muraday, amb Cayetana Guillén Cuervo, que pren el seu nom d’una illa del mar Tirrè on acabaven exiliades les dones que no s’adequaven a les normes en l’Imperi Romà del segle I d.C. L’única estrena nacional del festival serà de dansa: el coreògraf Josef Nadj reunirà huit ballarins de Mali, Senegal, Costa d’Ivori, Burkina Faso i el Congo en Omma [24]. La programació de l’Off Romà s’escamparà per la ciutat amb espectacles gratuïts molt interessants. La magnífica Flotados [11] de David Moreno i Cristina Calleja —Premi Max a Millor Espectacle de Teatre de Carrer— desafia la gravetat amb un gran piano que flota en la vertical, Full house [6] és una rondalla moderna molt divertida sobre la convivència en els habitatges urbans, en Nüshu [13] les acròbates fan servir roba vaquera per cosir, ballar i trepar, Baktana [25] conjuga les arts d’una malabarista i d’un trapezista per fer valdre el “más difícil todavía” i en [27] un personatge obsessiu i meticulós juga amb caixes que escapen del seu control. Tornem a tindre un agost ple de teatre clàssic, dansa, circ i música al Teatre Romà de Sagunt. S.M.

También te puede interesar…

Cucaracha con paisaje de fondo

VIERNES 29/11, 20.30H. 22/27€
La trama se desarrolla en un balneario para mujeres estériles que recibe la visita de un indeseable dispuesto a trastocar la calma propia del lugar.

Adolescència infinita

DEL DISSABTE 23/11 AL DIUMENGE 1/12
El Pont Flotant parla sobre l’adolescència: tan avorrida i divertida, tan apàtica i tan passional, tan compromesa i tan indiferent.

Esperando a Godot

DEL JUEVES 21 AL DOMINGO 24/11
La compañía andaluza Atalaya aborda por primera vez una obra del máximo referente del teatro del absurdo, Samuel Becket.

Sobre las hojas de hierba

SÁBADO 16 Y DOMINGO 17/11
Juan Diego Botto y Nur Levi, junto con Alejandro Pelayo (Marlango) al piano, suben al escenario la poesía de Walt Whitman.

Platea

SÁBADO 16/11, 19.30H. 10€
Dios será el maestro de ceremonias que de la bienvenida a los cuerpos que llegan al limbo, una mesa de banquete en medio de un paisaje de marismas.

¿TODAVÍA NO TE HAS SUSCRITO A NUESTRA NEWSLETTER?

Suscríbete y recibirás propuestas culturales de las que disfrutar en Valencia.