A Ghana, al voltant del 1900, una dona de certa edat liderava la lluita contra l’Imperi britànic i es va posar al capdavant d’un batalló format només per dones. La seua lluita va ser defensar el Tamboret daurat, tron dels Ashanti, símbol del seu honor. En el rerefons, Àfrica i Occident; la revolució industrial i els recursos anhelats amb furiosa cobdícia.
Una soprano i una mezzosoprano donaran cos i veu a Ghana i a Gran Bretanya; huit coristes/intèrprets seran el seu ressò en esta Afròpera, com l’anomena Gorges Ocloo, el seu autor. Una confrontació materialitzada per la desconstrucció de composicions icòniques de la música occidental, revisades des de la influència africana.
A The Golden Stool la música és un símbol emmotllable des del seu propi text, que Ocloo porta més enllà del seu significat original i el presenta a l’espectador/oient com una prova de com de significatiu pot ser manipular el repertori amb altres veus.
Gorges Ocloo, creador multidisciplinari d’origen africà format a Brussel·les, és artista resident del LOD muziektheater de Gant des del 2020. The Golden Stool és el seu últim projecte, un espectacle ple de color, música i dansa basat en peces del nostre repertori musical occidental. Deu dones, entre elles la soprano Nobulumko Mngxekeza-Nziramasanga i la mezzosoprano Nonkululeko Nkwinti interpreten àries d’òperes com Carmen o Rinaldo, l’“Oda a l’alegria” de la Novena Simfonia de Beethoven o El Danubi blau en versions impregnades de frescor i sons i ritmes cridaners de música africana.