Captura de pantalla 2016-01-27 a las 9.27.23
Teatre-Dansa
Viernes 5/2 de 2016   20.30
Carme Teatre
Valencia (Campanar)

A manera d’introdució de la novel.la, Easton Ellis cita a Dovstoievski parlant de “Apunts del subsol” quan diu: …”Individus com ara l’autor d’estos Apunts no només poden existir en la nostra societat, sinó que per força han d’existir, si es considera les circumstàncies sota les quals, generalment, esta societat nostra es desenvolupa.” I és esta societat minimament moral, banal, superficial, on impera la imatge i que fa possible el personatge de Bateman la que interessa a l’obra PSICO, inspirada en American Psycho, per damunt del sadisme i la narració dels crims que el protagonista comet.

Més que centrar-se en l’assassí en sèrie, aspecte fonamental que per descomptat tracta, l’obra que ens presenta Aureli Delgado no fa tanta insistència en la narració dels seus crims, com en la presentació d’un univers que no només correspon al món dels broker de Wall Street, sinó que més enllà d’això, s’estén per tot el món occidental on el capitalisme imposa unes normes, que atenent principalment al consum, submergix la nostra realitat en eixa “societat de l’espectacle” de la que parla Guy Debord.

La representació, dins d´eixa societat, buida el personatge de Bateman. Ho convertix en un paradigma, si bé portat a l’extrem, de l’home actual, pressionat a oblidar l’essència en favor de la presència, d’oferir una imatge d´ell mateix que ho acoste a un ideal de classe, prescindint de la moral per a establir-se i, si és possible, convertir-se en líder. La paradoxa li sobrevé al personatge, quan enmig de essers condicionats igual que ell mateix per a les mateixes finalitats, perd la seua identitat enfront dels altres i es converteix en anònim, susceptible de ser confós amb qualsevol altre. En este context on res significa més que l’aparença, on els valors i l’home mateix es buiden de contingut, no és desmesurat pensar que sorgisca el monstre.

Carme Teatre Campanar

Gregori Gea, 6
46009 Valencia