Captura de pantalla 2016-09-20 a las 9.40.50
Exposicions
Del vie 28/10 al dom 11/12 de 2016

(Ciutat Vella)

Esta tardor, És Baluard Museu d’Art Modern i Contemporani de Palma (del 13 d’octubre al 20 de novembre del 2016) a Mallorca, i el Centre del Carme de València (del 28 d’octubre al  11 de desembre del 2016) presenten el projecte “Las ahijadas”, del creador i investigador britànic William James. Es tracta de la primera vegada que És Baluard i el Centre del Carme, a través del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana col•laboren junts en un projecte expositiu. La proposta de William James és un treball en procés, que es vehicula en primera instància en forma d’instal•lació audiovisual basada en una àmplia busca documental on es confronten dos històries a penes escorcollades. Testimonis orals i d’arxius a partir dels llocs, entre ells Mallorca i València, que van servir de referència i escenari per al trànsit de dos sers excepcionals i únics: Natacha Rambova i Natacha Rampova.

Natacha Rambova (Salt Lake City, Utah, EUA. 1897 – Pasadena, Califòrnia, EUA.1966) segona esposa de Rodolfo  Valentino, dissenyadora de vestuari i de decorats, interiorista, directora artística, guionista, productora cinematogràfica, actriu i dissenyadora de moda, l’estil del qual –Personal i arriscat- es va inserir en el món del ballet, el teatre, el cine i la moda (entre els anys que van de 1916 a 1933) i que va residir a Mallorca entre l’any 1931 i l’any 1936, on va viure l’esclat de la Guerra Civil. Natacha Rambova es va educar a Anglaterra i feia viatges freqüents a França durant la seua adolescència. Gràcies al seu interés en l’art i la cultura, era conscient de les últimes manifestacions culturals europees –el cine alemany expressionista, els ballet russes, el cubisme, l’art déco, etc.– Que més tard utilitzava en els seus dissenys per al cine. Va introduir l’estil art déco a Hollywood, amb els seus dissenys per a Camille (1921), i després en el vestuari de Salomé (1923), va recrear algunes de les il•lustracions de finals del s.XIX, de l’artista Aubrey Beardsley. Inserida en la societat de l’època i l’avantguarda mundial, va ser molt influenciada per Erté, Paul Poiret i Fortuny, dissenyadors que més admirava, els dissenys de la qual solia portar. Com a dissenyadora de vestuari per al cine, el seu treball va ser innovador i a vegades utilitzava tècniques noves; per exemple, va crear la primera peça de cautxú en la història de la moda, el vestit que porta Allà Nazimova per a la dansa de les set velas en la pel•lícula Salomé (1923). La fabricació es va encarregar a una fàbrica de rodes i càmeres de cotxes. Com a esposa de Rodolfo Valentino a partir de 1922, rebia molta atenció pública, i la premsa es fixava en el seu estil personal caracteritzat pels colors intensos, la brillantor, l’exòtic, i la reinterpretació d’estils ètnics i/o històrics (Rússia, Pèrsia, Xina): ella es va convertir en una icona de la moda. Va obrir una boutique de moda a Nova York per a vendre els seus propis dissenys (1928-31).

El present projecte comprén una investigació sobre esta dona excepcional, coneguda internacionalment, a partir del testimoni oral i documentació sobre la seua estança a Mallorca. I d’altra banda, sobre Natacha Rampova (València, 1956). Artista de cabaret transgènere i activista pre-queer, va prendre el seu àlies de Natacha Rambova, imitant l’estil exòtic dels seus dissenys per a l’espectacle i en els seus vestuaris. “Las ahijadas” les vincula a través d’una simetria històrica –l’abans i el després de la dictadura franquista– I la mitificació de l’original Rambova per part del seu álter ego.

Ciutat Vella