El 17 de maig, La Filmoteca acull la presentació d’un estudi crític publicat per Edicions Contrabando sobre Beltenebros (1991), una de les millors pel·lícules dirigides per Pilar Miró, que es projectarà a continuació. La sessió comptarà amb la presència de l’autor del llibre, el crític i historiador del cinema Antonio Santamarina, que estarà acompanyat per Gerardo León, crític de cinema, i José Antonio Hurtado, crític i historiador. Beltenebros conjuga el cinema de gènere (film noir) amb el film polític, ambientat en les zones fosques del règim franquista, i una història d’amor carregada de fort erotisme i protagonitzada per dos estreles internacionals, Terence Stamp i Patsy Kensit. Partint de la novel·la original d’Antonio Muñoz Molina, Santamarina analitza amb gran detall els elements que donen forma al conjunt de la pel·lícula, entre ells els recursos propis del film noir: una atmosfera inquietant i quasi fantasmal, personatges marcats pel desencantament i la frustració davant d’una realitat complexa i asfixiant, l’ús del clarobscur en la il·luminació i escenaris decadents. A més, l’estudi posa de manifest la influència de Borges en l’obra, construïda com un laberint narratiu amb salts temporals, jocs de reflexos i la presència del tema de la dualitat.
17.06.26 DIMECRES / 19.30 h Presentació del llibre «Beltenebros» (Contrabando) a càrrec del seu autor, Antonio Santamarina, acompanyat de Gerardo León, crític de cinema, i José Antonio Hurtado, crític i historiador.
18.06.26 DIJOUS / 18.00 h
Beltenebros
PILAR MIRÓ. EUA, Espanya. 1991. Color. 110′. Digital HD.
Int. Terence Stamp, Patsy Kensit, José Luis Gómez, Simón Andreu, Jorge de Juan, John McEnery, Geraldine James, Alexander Bardini.
En la fosca postguerra espanyola, Darman, un veterà capità, exiliat polític, viatja a Madrid des d’Anglaterra amb la missió de matar un talp infiltrat en l’organització del clandestí Partit Comunista. Durant la seua missió, Darman coneix l’amant de l’home al qual busca, una jove artista de cabaret.







