El Museu Nacional de Ceràmica i Arts Sumptuàries “González Martí” celebrarà el pròxim 18 de juny un acte d’homenatge dedicat a Enric Mestre, una de les figures fonamentals de la ceràmica contemporània espanyola i referent imprescindible en la renovació del llenguatge ceràmic des de la segona meitat del segle XX.
La data triada coincideix amb l’aniversari de la vinculació d’Enric Mestre amb el museu al juny de 1979, una relació especialment significativa entre l’artista i la institució que hui es vol reconéixer i celebrar públicament.
L’acte comptarà amb una benvinguda i presentació institucional a càrrec del director del museu, Jaume Coll, i de Javier Mestre, després de la qual s’oferirà una semblança sobre la trajectòria i figura de l’artista a càrrec de Román de la Calle.
A continuació, es projectarà el vídeo Enric Mestre, la impronta del paisaje, presentat per Rafaela Pareja, i es donarà pas a una taula redona coordinada per Carmen Marcos, en la qual participaran Juan Ortí, Xavier Monsalvatje, Josep Pérez Camps i Antonia Carbonell. La jornada continuarà amb la projecció d’Enric Mestre, testimonios personales i conclourà amb un debat final obert al públic.
Enric Mestre
Enric Mestre Estellés (1936-2026) ha sigut un artista excepcional, referent de l’escultura i de l’expressió plàstica en ceràmica durant els últims cinquanta anys. La seua labor no sols es va centrar en la creació artística d’obres de gran rigor estètic i tècnic, sinó també en la investigació dels materials i en la col·laboració amb empreses capdavanteres del sector ceràmic. A això s’afegeix una intensa trajectòria docent que ha marcat decisivament diverses generacions d’artistes que utilitzen la ceràmica com a principal mitjà d’expressió.
La seua obra, basada principalment en l’escultura ceràmica, abraça també la pintura i el muralisme, amb nombroses intervencions en obra pública que jalonen el paisatge valencià. El seu reconeixement artístic i crític es va veure acompanyat d’una important projecció internacional, especialment a través de la seua participació en l’Acadèmia Internacional de Ceràmica, del Consell Executiu de la qual va formar part i des d’on va impulsar la celebració a València de la 32 Assemblea General de l’AIC.
La relació d’Enric Mestre amb el Museu Nacional de Ceràmica i Arts Sumptuàries “González Martí” ha sigut constant des de 1979. L’artista va participar en exposicions organitzades per la institució com 12 ceramistes espanyols, Dos cultures, un diàleg, La ceràmica espanyola i la seua integració en l’art, Mestres de la ceràmica i les seues escoles o Dialogant amb Mestre. Recentment, a més, va rebre el “Premi a l’Excel·lència Professional” atorgat per l’Associació d’Amics del Museu a proposta del mateix centre i el museu ha incorporat dues noves obres de l’artista a la seua col·lecció permanent.





