Cargando Eventos

Fecha

19 febrero 2025

¿Ética o ideología de la Inteligencia Artificial?

El Centre Cultural La Nau de la Universitat de València acull el pròxim dimecres, dia 19 de febrer, a les 18 hores, a l’Aula Magna un debat sobre els desafiaments ètics que presenta la intel·ligència artificial. Aquesta trobada es du a terme amb motiu de la publicació de l’últim llibre d’Adela Cortina, catedràtica d’Ètica i Filosofia Política de la Universitat de València, ‘¿Ética o ideología de la inteligencia artificial? El eclipse de la razón comunicativa en una sociedad tecnologizada’ (Ed, Paidós, 2024).

Juntament amb l’autora hi intervindran: Vicente Botti, catedràtic de Ciències de la Computació i Intel·ligència Artificial de la Universitat Politècnica de València; Pablo Blázquez, fundador i editor de la revista Ethic i Domingo García-Marzá, catedràtic d’Ètica i Filosofia Política de la Universitat Jaume I de Castelló. La taula redona estarà moderada per José Félix Lozano, catedràtic de Filosofia Moral de la Universitat Politècnica de València. L’entrada és lliure fins a completar l’aforament.

La intel·ligència artificial ha nascut carregada de promeses i d’amenaces, suscitant alhora entusiasmes i recels. Tant els entusiastes com els temorosos reclamen dotar-la d’ètica per a defendre i empoderar els éssers humans i a la naturalesa; alguns fins i tot asseguren que podrem acabar amb les malalties, la mort i crear una espècie superior que inaugure un món de pau i felicitat.

Davant aquesta visió tan optimista, el nou llibre de Cortina es pregunta sobre alguns temes: parlem sobre «ètica» o sobre «ideologia»? No s’està donant per ciència el que no ho és per a atraure suculentes inversions, o fins i tot guanyar en la competència pel poder mundial? I tot això mentre en l’espai públic triomfa la raó estratègica i es produeix l’eclipsi de la raó comunicativa. És una pèssima notícia si volem enfortir la democràcia, que està en perill en el context mundial. I, per descomptat, a Espanya, Europa i Amèrica Llatina. 

Amb la claredat d’idees i els arguments que caracteritzen a Adela Cortina, aquest llibre aborda tots els aspectes clau del debat entorn de la IA: el deure ètic de les tecnociències, la geoestratègia del poder, els desafiaments de la robòtica, la llibertat en l’era digital i el control de l’espai públic per part dels algorismes i les tecnologies. 

Aquest acte s’emmarca en la programació de l’Escola Europea de Pensament Lluís Vives de la Universitat de València, un espai per a la reflexió i el debat obert sobre assumpte d’actualitat o històrics, tant a un nivell globalitzat com més pròxim i que depén del Vicerectorat de Cultura i Societat.

LOCALIZACIÓN

La Nau

Universitat, 2
Valencia, Valencia 46002 España

¿TODAVÍA NO TE HAS SUSCRITO A NUESTRA NEWSLETTER?

Suscríbete y recibirás propuestas culturales de las que disfrutar en Valencia.