Cargando Eventos

Fecha

20 febrero 2025

Antigitanisme, un racisme opac: del genocidi nazi a l’Espanya franquista

El 2025 es commemora el 600é aniversari de l’arribada a Espanya del poble gitano. Per aquest motiu, l’Aula d’Història i Memòria Democràtica de la Universitat de València ha organitzat la conferència ‘Antigitanisme, un racisme opac: del genocidi nazi a l’Espanya franquista’ que se celebrarà, dijous 20 de febrer, a les 18.30 hores, a la Capella de la Sapiència del Centre Cultural la Nau. Aquesta és la primera activitat que organitza el Vicerectorat de Cultura i Societat de la UV en el marc de l’Any del Poble Gitano, i que comptarà amb altres activitats al llarg del curs. 

La conferència està a càrrec de María Sierra, catedràtica d’Història Contemporània de la Universitat de Sevilla i estarà presentada per Toni Morant, professor d’Història Contemporània i responsable de l’Aula d’Història i Memòria Democràtica de la UV.

La intervenció combina històries personals amb una visió general dels grans processos històrics que han marcat la persecució del poble gitano, fins a arribar al genocidi romaní sota el nazisme. La manca d’un coneixement públic entorn d’aquesta qüestió està vinculada amb un racisme específicament antigitano com una constant de la història moderna i contemporània europea. A partir d’ací, s’abordarà la importància d’una memòria fundada en la investigació històrica i la seua connexió amb la consciència antiracista en el present, per a concloure amb una reflexió sobre la peculiaritat del cas espanyol dins d’aquest marc. 

María Sierra és catedràtica d’Història Contemporània de la Universitat de Sevilla. Ha dedicat bona part de la seua investigació a l’estudi dels fonaments culturals de les actituds polítiques, utilitzant el concepte de la cultura política i explorant els enfocaments de gènere i d’història de les emocions de forma connectada. Durant els últims deu anys ha centrat el seu treball en la història del poble gitano, dels estereotips racistes i dels processos de racialització tant a Espanya com a Europa. 

A més, el pròxim 7 de maig, l’Aula de Cinema de la UV projectarà a l’Aula Magna de La Nau, la pel·lícula ‘Tiefland’ (1954). Aquesta cinta convida a reflexionar sobre la relació entre el cinema, la propaganda i la memòria històrica. Aquest film, dirigida per la directora alemanya Leni Riefenstahl, cineasta clau del cinema del Tercer Reich, es va rodar amb la participació forçada de persones gitanes deportades des de camps de concentració nazis. La projecció estarà acompanyada d’una anàlisi a càrrec del periodista i investigador Joan Manuel Oleaque, expert en la cultura gitana i en la seua representació en els mitjans. És la primera vegada que podrà veure’s aquest títol a València, subtitulat a l’espanyol.

LOCALIZACIÓN

La Nau

Universitat, 2
Valencia, Valencia 46002 España

¿TODAVÍA NO TE HAS SUSCRITO A NUESTRA NEWSLETTER?

Suscríbete y recibirás propuestas culturales de las que disfrutar en Valencia.